За ЕС, реформите и още нещо...

Доколко успешно правото регулира обществените отношения в действителността. Изпълнява ли правото политически поръчки? Не е ли правото продължение на политиката с други средства?

За ЕС, реформите и още нещо...

от atanassoff » Нед Окт 07, 2007 3:38 pm

Както знаете от януари влиза в сила новия ГПК, извъшват се и куп други законодателни реформи, за които се говореше още в миналия форум. Тук ще спомена и АПК, който е в сила от началото на лятото.

Има ли смисъл от тези реформи или за пореден път българският законодател отбива номера? Какво е мнението ви?

Лично моето е доста противоречиво. Оказва се, че в родния ни НК има само една положителна промяна от 89-та насам - отмяната на смъртното наказание. След поредица от поръчкови закони и несполучливи опити за модернизация, наречени с общото име "пробация", се оказва, че парламентът все повече прилича на евтин ресторант с извехтяла кухня, където обаче може да си поръчах всичко, дори и онова, което според всички други не става за ядене.
Аватар
Администратор
 
Мнения: 972

Re: За ЕС, реформите и още нещо...

от edelvais » Пет Окт 12, 2007 3:10 pm

Първо ако мога да те коригирам :
ГРАЖДАНСКИ ПРОЦЕСУАЛЕН КОДЕКС
В сила от 01.03.2008 г.
Обн. ДВ. бр.59 от 20 Юли 2007 г.
Все пак законите не се пишат за мен и теб или за обикновения средностатистически българин, те се пишат за едни определени хора, влизат в сила за известно време и после се изменя/отменя. Може да вземеш за пример любимия ни ЗУТ:

ЗАКОН ЗА УСТРОЙСТВО НА ТЕРИТОРИЯТА
В сила от 31.03.2001 г.
Обн. ДВ. бр.1 от 2 Януари 2001г., изм. ДВ. бр.41 от 24 Април 2001г., изм. ДВ. бр.111 от 28 Декември 2001г., изм. ДВ. бр.43 от 26 Април 2002г., изм. ДВ. бр.20 от 4 Март 2003г., изм. ДВ. бр.65 от 22 Юли 2003г., изм. ДВ. бр.107 от 9 Декември 2003г., изм. ДВ. бр.36 от 30 Април 2004г., изм. ДВ. бр.65 от 27 Юли 2004г., изм. ДВ. бр.28 от 1 Април 2005г., изм. ДВ. бр.76 от 20 Септември 2005г., изм. ДВ. бр.77 от 27 Септември 2005г., изм. ДВ. бр.88 от 4 Ноември 2005г., изм. ДВ. бр.94 от 25 Ноември 2005г., изм. ДВ. бр.95 от 29 Ноември 2005г., изм. ДВ. бр.103 от 23 Декември 2005г., изм. ДВ. бр.105 от 29 Декември 2005г., изм. ДВ. бр.29 от 7 Април 2006г., изм. ДВ. бр.30 от 11 Април 2006г., изм. ДВ. бр.34 от 25 Април 2006г., изм. ДВ. бр.37 от 5 Май 2006г., изм. ДВ. бр.65 от 11 Август 2006г., изм. ДВ. бр.76 от 15 Септември 2006г., изм. ДВ. бр.79 от 29 Септември 2006г., изм. ДВ. бр.82 от 10 Октмври 2006г., изм. ДВ. бр.106 от 27 Декември 2006г., изм. ДВ. бр.108 от 29 Декември 2006г., изм. ДВ. бр.41 от 22 Май 2007г., изм. ДВ. бр.61 от 27 Юли 2007г.


Можеш ли да преброиш колко пъти е изменян? Но тези корекции не го правят по добър. (smile) Според мен има нужда от корекции на някои закони, но не както Наско се изказа:поредица от поръчкови закони, а истински, които да отговарят на обществените нужди и на обективната действителност.

А тук идват другите два въпроса:
- има ли закон
- има ли кой да пише добрия закон
Да, има закони. Но те не се спазват. Пример мога да ви дам със стандартите, тях ги има, винаги ги е имало, но никой не е следял за тях. И сега когато законодателя казва, добре, вече е крайно време да ви търсим сметка защо не отговаряте на тези стандарти, хората се плашат, от "новостите", които не са нищо ново, а просто умишлено или от незнание са отбягвали.
А що се отася до писането на закона, има много добри проекто закони, които дори не са били внасяни за разглеждане и предлагане, не защото са некадърни,, а защото са неудобни!
Аватар
 
Мнения: 135

Re: За ЕС, реформите и още нещо...

от atanassoff » Пет Окт 12, 2007 9:19 pm

Напълно съм съгласен (изв. се за грешката по-горе - останал съм с погрешно впечатление).

Безспорно необходимостта от реформи е належаща. Днес в САС попаднах да диплянки, излагащи на кратко новите моменти в ГПК и ми направи наистина много добро впечатление.

И все пак, не може в 21 век в БГ да не бъдат допускани видеозаписи като доказателства (става дума за НПК този път). Това си има и рационалното обяснение. Просто няма достатъчно средства за изграждане на необходимите лаборатории за изследване. От обективна гл. т. пречи само този факт. Друг е въпросът, че никой няма доброволно да си върже въжето за врата, най-малко политиците.

От друга страна - наличието на поръчкови закони невингаи е нещо отрицателно. Известно е, че в редица държави лобизмът в законодателния орган е легален.

Логиката, най-вероятно е, че за да имаш "свои хора" трябва да имаш много пари, при това - чисти. А как се трупат такива - чрез бизнес, т.е. едър бизнес => ти си наел доста хора, които работят за теб => те имат интерес "фирмата" да просперира, а как тя ще просперира - ами чрез подходящите закони. Здравата логика обаче рядко вирее в "балкански" климат. На гражданинът не му пука дали този или онзи са придобили парите законно или не - важното е че ги има и ние ще ги уважаваме. За някаква морална оценка и дума не може да става.

Е какво да правим тогава? Реформите са необходими, но кой ще ги "финансира" т.е. кой може и има интерес да "купи" справедливи закони. Аз се сещам единствено за народът, а както е казал Вапцаров едно време: "народът - прост". Гениално.
Аватар
Администратор
 
Мнения: 972

Re: За ЕС, реформите и още нещо...

от Spaceman » Пон Мар 10, 2008 9:17 am

Ето един твърде красноречив коментар на връзката между право и политика!...

"http://evropa.dnevnik.bg/show/?storyid=468323

Политическият (д)ефект на законодателството

Едно и също се повтаря през последните години всеки път когато бъде написан нов закон, който отменя стар - отчитат се големи успехи, докато се приема, и започва яростна атака, когато дойде време да влезе в сила. Оказва се, че хармонизираните с европейското право нормативни актове изведнъж започват да страдат от непреодолими дефекти, създават хаос, психоза и всеобщо негативно отношение към тях. В същото време старите не вършат вече работа, защото не са "европейски" или защото са напълно анахронични.

от Светлана Георгиева

в. Дневник, 09 март 2008 г.

Едно и също се повтаря през последните години всеки път когато бъде написан нов закон, който отменя стар - отчитат се големи успехи, докато се приема, и започва яростна атака, когато дойде време да влезе в сила. Оказва се, че хармонизираните с европейското право нормативни актове изведнъж започват да страдат от непреодолими дефекти, създават хаос, психоза и всеобщо негативно отношение към тях. В същото време старите не вършат вече работа, защото не са "европейски" или защото са напълно анахронични. Българите

с еднаква страст мразим и старото, и новото

а законодателите са лишени от сетива да отсяват сеното от плявата. Така редовно се стига до ситуацията в последната минута да се правят сериозни изменения на още неприлагания нормативен акт. (Не че промените нещо променят...)

Отделен въпрос е, че в България законите масово не се спазват и няма сила, която да застави властите и обществото да променят това. Затова се случват и такива изненади като с декларирането на конфликта на интереси, което присъства като задължение в законодателството, но се наложи премиерът да издаде изрична заповед, за да се спазва! Забележете - заповед! Сякаш никога не сме излизали от онази командно-административна система, която не признаваше нито правата, нито законите. Това абсурдно положение е националната ни емблема и се дължи и на факта, че по-голямата част от обществото е напълно пасивно и като един Андрешко се радва на всяко заобикаляне на закона. Нормата въобще е нещо абстрактно, да не говорим за наличието на правосъзнание в масовия случай.

По същия начин стои въпросът и с изпълнението на съдебните решения, които често не се прилагат и за това уж има предвидена глоба. Тя обаче нито е достатъчна, нито е лесно постижима - така че въобще да не я броим. И какво се оказва? Хем нормите ни вече са европейски, хем животът ни е балкански вариант на бананова република.

Европейското обаче е толкова формално

че служи само за поредния мониторингов доклад на Брюксел. След това се разбира, че подходът и този път е наполовина европейски, наполовина социалистически.

По абсолютно същия тривиален начин се развиха нещата с новия Граждански процесуален кодекс (ГПК). Той беше приет на 20 юли миналата година, след като беше критикуван от съвета по законодателството към председателя на парламента. В пленарната зала обаче не се запомниха съществени възражения и кодексът беше приет със седем месеца преходен период, преди да влезе в сила. През лятото се чу, че изпаднала една важна разпоредба, и после настъпи мълчание. Месец преди влизането му в сила адвокати и частни съдебни изпълнители скочиха с апел да се отложи чак за 1 януари 2009 г.

Аргументът - ще се блокира цялата съдебна система, ще има тежки последици за граждани и фирми. След тях кодексът беше разкритикуван остро не от кого да е, а от заместник-председателя на парламента Любен Корнезов - един от юристите с най-голяма тежест в БСП. Той го нарече "поредния законодателен волунтаризъм". Изпреварвайки логичния въпрос защо не е критикувал, когато законът е минавал през правната комисия и през пленарната зала, Корнезов се застрахова, че не бил участвал в изработването му. Враговете на новия ГПК извадиха като довод и натрупаната стабилна съдебна практика по стария кодекс (действащ от 1952 г.), както и това, че най-големият български процесуалист проф. Живко Сталев (починал преди броени дни на преклонна възраст) също е бил против изработването на нов ГПК.

Но, както казва един друг юрист с тежест - проф. Огнян Герджиков:

"За съжаление законодателството е политически процес"

Казаха си го накрая! Тази случайно изпусната фраза би трябвало да обясни нелогичните движения в парламента, гласуването под диригентството на зелен и червен флумастер, законите, правени в конкретен момент за конкретна личност.

Дали новият ГПК попада в графата "лоши закони" все още не е ясно, тъй като на него се възлагат големи надежди да намали до минимум възможностите за шиканиране на процеса. На въпрос налагат ли се поправките министърът на правосъдието наскоро си призна, че се срамува от това, че стартът на един от най-важните нормативни актове ще е съпроводен с неотложни промени, но това било по-малкото зло пред перспективата влизането му в сила да се отложи с почти година.

Повечето цивилисти със сигурност са изпитали разочарование, когато са разгърнали новия ГПК и са открили, че нито един предишен текст не е запазил номера си. Реално те са си там, но дадени в друга система и малко са тези, които могат да преодолеят бързо носталгията си и да се примирят, че чл.231 например вече няма да е същият.

Масово разочарование беше изпитано

и при влизането в сила на така чакания Закон за търговския регистър, който създаде неразбория и работна група, мислеща трескаво върху бъдещите му промени. Подобен беше и случаят с новия Наказателно-процесуален кодекс (НПК), който щеше да направи революция в наказателното производство. И май я направи - в съкратени срокове знакови престъпници се отърваха от затвора благодарение на хватки от него.

През няколко месеца възникват конфликти с предлагани промени в Административно-процесуалния кодекс (АПК), особено по въпроса за санкционирането на конфликта на интереси, което очевидно скоро няма да бъде прието. От доста време се вихрят партийни спорове и за Закона за горите, с който уж все ще се провежда реформа, а нещата все си остават същите - горите се палят и изсичат безразборно, неизгодните за държавата замени не престават, а контролът си е от 7 години в ДПС.

Този български синдром може би най-добре обяснява парадокса защо при такова голямо по обем и уж европейско законодателство нищо в държавата не мръдва и на йота напред."
Аватар
 
Мнения: 138


Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта