Въпрос 55. Прилежаща зона. Межднародни проливи и канали. Меж

Разработки по Международно публично право, съобразени с актуалното учебно съдържание.

Въпрос 55. Прилежаща зона. Межднародни проливи и канали. Меж

от bassta » Нед Яну 31, 2010 9:04 am

Въпрос 55. Прилежаща зона. Межднародни проливи и канали. Международноправен режим на по-важните проливи и канали, режим на черноморски проливи, на затворени и полузатворени моретa - по учебника на Борисов

прилежаща зона: прилежащата към териториално море зона е прилещажа зона, която може да се разпростира 24 морски мили, измервани от изходните линии, от които се измерва ширината на териториалното море. Крайбрежната държава не разпростира своя суверенитет върху прилежащата зона, която се ползва със статуса на открито море. Прилежащата зона може да бъде само митническа, данъчна, имиграционна или санитарна.

проливи: проливите са естествени морски проходи, които съединяват морета и океани (или техни части). Конвенцията на ООН по морско право от 1982г. урежда правния режим на проливите, използвани за международно корабоплаване между една част на откритото море или на изключтелна икономическа зона или друга част на открито море или с изключителна икономическа зона. С право на транзитно преминаване се ползват всички кораби и въздухоплавателни средства с изключение чл 38 коневнцията. Около 300 пролива, най-важни: Ла Манш, Гибралтарски, Сингапурски, Малакски.

режим на черноморски проливи: (Босфора, Дарданели) - уреден от Конвенция за режима на черноморските проливи (1936 Монтрьо). Според конвенцията преминаването на невоенни кораби се извършва свободно, без формалности, независимо от знамето и товара. Уреден е различен режим за минаване на военни кораби на черноморски и нечерноморски държави.

международни морски канали: - изкуствени, създадени от човека водни пътища, преминаващи през територията на суверените държави, но използвани за международно корабоплаване и открити за свободно преминаване на всички кораби. Основната разлика между международните проливи и каналите е, че каналът като изкуствен път е държавна собственост. Каналите, използвани за международно корабоплаване, независимо, че се намират под суверенитета на определена държава, трябва да бъдат открити за преминаване на търговски и военни кораби на всички държави.
Суецки канал - преминава през Египет, уреден от Конвенция относно осигуряването на свободно плаване оо Суецкия канал (1888, Константинопул)
Панамски канал - съединява Атлантически и Тихия океан, преминава през неширокото сухопътно пространство между Северна и Южна Америка, прилага се режима за Суецкия канал по договора между Сащ/Англия от 1901. Преминаването е срещу заплащане.
Килски канал - съединява Балтийско със Северно море, урежда се в съответствие с национални и обичайни норми на международното право.

затворени и полузатворени морета: затворено море е заобиколено от няколко държави море, което не може да се ползва за транзитно преминаване в други морета. Затворени морета са Черно и Балтийско море, чиито правни режими са пряко свързани с правния режим на черноморските и балтийските проливи. По конвенцията ООН по морско право от 1982г. чл 122 “ затворено или полузатворено море означава залив, басейн или море, заобиколено от две или повече държави и свързано с друго море или океан с тесен проток, или състоящо се изцяло или предимно от териториални морета и изключителни икономически зони на две или повече крайбрежни държави”.

Аватар
 
Мнения: 28

Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта