Въпрос 68: Международна защита на дейността на ...

Разработки по Международно публично право, съобразени с актуалното учебно съдържание.

Въпрос 68: Международна защита на дейността на ...

от Lady_Croft » Вто Фев 05, 2008 4:45 pm

Въпрос 68:
Международна защита на дейността на международната гражданска авиация.
Международни организации



1. Международна защита на дейността на международната гражданска авиация
Многостранна конвенция за въздушното движение, в която за пръв път са определени основите на международното въздушно право, е приета в Париж през 1919.
В конвенцията е потвърдено, че всяка държава има пълен и изключителен суверенитет спрямо въздушното пространство над територията й:
(->) пълен суверенитет – държавата притежава във въздушното пространство цялата пълнота на властта
(->) изключителен суверенитет – върху това пространство не се разпростира властта на никоя друга държава

Този суверенитет е потвърден и в Чикагската конвенция за международно гражданско въздухоплаване от 1944. Тя се състои от следните части:
1) Въздухоплаване
2) Международна организация за гражданска авиация
3) Международни въздухоплавателни превози
4) Заключителни разпоредби

Предвидено е, че всяка държава притежава пълен и изключителен суверенитет спрямо въздушното пространство над територията й (чл.1). Това въздушно пространство е разположено над сухоземната територия на държавата и над териториалното й море. То съставлява част от държавната територия, т.е. влиза в състава й. Страничните граници на въздушното пространство се определят от вертикалната плоскост, която минава по линията на сухоземната и водната граница на държавата.

В Чикагската конвенция от 1944 се съдържат подробни правила за полетите, разпоредби за националността на въздухоплавателните средства, мерки, изисквания които трябва да се спазват по отношение на тях – документацията на борда на въздухоплавателното средство, радиосъоръженията и т.н. Чикагската конвенция се прилага само за гражданските вуздухоплавателни средства. Тя е неприложима за държавните въздухоплавателни средства, към които конвенцията отнася въздухоплавателните средства, използвани за военна, митническа и полицейска служба. Но принципът за суверенитета на държавата над въздушното й пространство е потвърден от конвенцията и спрямо полетите на държавните въздухоплавателни средства. Предвижда се, че държавните въздухоплавателни средства не извършват прелитане над територията на друга държава и не осъществяват кацане на нея без съответно разрешение на тази държава.

Освен Чикагската конвенция действат още няколко многостранни договора за международните въздушни съобщения.

Борбата на държавите с престъпленията против въздушния транспорт се води въз основа на 2 конвенции:
(->) Хагската конвенция от 1970 за борба с незаконното завладяване на въздухоплавателни средства
Според нея престъпления са:
(>>) незаконното завладяване на въздухоплавателното средство или осъществяването на контрол върху него чрез насилие, заплаха за прилагане на насилие и всякаква друга форма на заплаха, както и съучастието в извършването на такива действия
Върху такива престъпления се разпростира националната юрисдикция на:
- държавата, в която е регистрирано въздухоплавателното средство, или
- държавата, на чиято територия то се е приземило с престъпниците на борда, или
- държавата, на чиято територия се укрива престъпникът

(->) Монреалската конвенция от 1971 за борба с незаконните действия, насочени против сигурността на гражданската авиация
Според нея престъпления са:
(>>) извършването на акт на насилие спрямо лице, което се намира на борда на въздухоплавателно средство в полет
(>>) разрушаването или повредата на въздухоплавателно средство, което се намира в експлоатация
(>>) поставяне на взривно устройство във въздухоплавателно средство или в негово помещение с цел разрушаване на средството
(>>) повреда или разрушаване на аеронавигационно съоръжение или намеса в експлоатацията му
(>>) съобщаване съзнателно на неверни сведения, което води до заплаха за сигурността на полета

Със споменатите две многостранни конвенции държавите – участнички изрично поемат задължение да започнат наказателно преследване на лицата, които са извършили поспчените действия, или да осъществяват предаване на такива лица на държавите, които според конвенцията имат право да искат предаване.


2. Международни организации
Въз основа на Чикагската конвенция от 1944 е създадена Международната организация за гражданско въздухоплаване – ИКАО, чието седалище е Монреал, Канада. ИКАО е учреждение на ООН, установяващо международни норми за гражданската авиация и координиращо нейното развитие с цел повишаване на нейната сигурност и ефективност.
Република България е участничка в ИКАО.
Аватар
Модератор
 
Мнения: 192

Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта